Beach-maajoukkuerinki Hietsussa helmikuussa, asteita -16. Heittämässä Henna Tanskanen, markkerina Minsu Rauramo. Kuva: Jussi Kitusuo

Yleisötreenejä ja ultimatea Narinkkatorille

Suomen naisten beach-ultimatemaajoukkueella on missio: viedä maailmalle haasteista nauttiva ja niissä onnistuva Suomi-neito, joka ”pelaa kovaa ja viestii tekemisellään rakkauttaan lajiin”. ”Maailmalla” tarkoitetaan tässä tapauksessa beach-ultimaten ensimmäisiä virallisia MM-kilpailuja Italian Lignano Sabbiadorossa 21.-28.8.2011. Haasteista nauttiva? Onnistuva? Ei kuulosta ihan perinteiseltä Suomi-meiningiltä, jossa huudetaan hampaat irvessä havuja kele tai toisessa ääripäässä lähdetään nöyränä tekemään parhaansa ja katsomaan, mihin se riittää.

Poikkeuksellinen lupaa olla myös joukkueen treenausmetodi: treeneissä halutaan jalkauttaa ultimate kansan pariin. Mutta miten treeneistä tehdään yleisötapahtumia, beach-maajoukkueen projektipäällikkö Suvi Kajamaa?

– Treenataan lajia näkyvällä paikalla ja tavoitellaan yleisön huomiota. Tämä on positiivista kahdella tavalla: kovatasoiset treenit toimivat viihdykkeenä esim. Hietsussa oleileville ihmisille ja samalla katsojien läsnäolo haastaa meidät treenaamaan kovempaa. Jokainen finaalissa pelannut tietää, että tunnelma on ihan erilainen normitreeneihin verrattuna ja kannustaa maksimisuorituksiin. Myös treenatessa tulee olla välineistö, millä lajia voi markkinoida. Tarvittaessa kiekon voi myydä siitä kiinnostuneelle sekä antaa materiaalin joka opastaa heittämiseen ja ohjaa eteenpäin.

Koko beach-maajoukkueprojektin tavoitteena on pelimenestyksen lisäksi siis lisätä ultimaten näkyvyyttä Suomessa. Tähän tavoitteeseen aiotaan päästä mm. käyttämällä sosiaalista mediaa hyväksi projektin markkinoinnissa. Projektilla onkin aktiivinen Facebook-sivu, jossa fanit pääsevät mm. lukemaan treeniblogia. Ja onpa maajoukkueringin hankiultimatetreeneistä kertova ensimmäinen nettivideokin suorastaan säihkyvä. Mitä muita suunnitelmia ultimaten markkinoimiseksi projektilla on?

–  Lauantaina 16.7. tullaan järjestämään ainutlaatuinen lajinpromoamispäivä Helsingin Narinkkatorilla. Tämä ei ole ainoastaan beach-jengin juttu ja toivon, että koko ultimateyhteisö ottaa projektin sydämellä vastaan. Myös lajin jalkauttaminen pienin askelin, esimerkiksi vaativat heittotreenit keskellä kaupungin vilskettä, on oiva keino lajin promoamiseen, kertoo Suvi.

Yhteistyökumppaneiksi beach-projekti hakee lajin henkeen sopivia yrityksiä.

– Jos ultimateyhteisöstä löytyy yrityksiä, jotka haluavat olla näkyvänä osana lajinpromoamispäivää, on vielä mahdollisuus päästä mukaan ottamalla minuun yhteyttä, kertoo Suvi.

Tapahtuman rahoittaminen ei ole aivan yksinkertaista ja vaatii profiililtaan tietynlaisia yrityksiä. Suvi muistuttaa, että on tärkeää miettiä, millaisten kaupallisten toimijoiden kanssa ainutlaatuinen lajimme haluaa olla tekemisissä.

Taitavat rantaleijonat tervetulleita

Vaikuttaa siis suorastaan vaarallisen hyvältä. Itsevarma Suomi-neito, joka määrätietoisuudellaan ja tekemisen meiningillä houkuttelee lajin pariin monta raukeaa rantaleijonaa. Miten beach-maajoukkuerinki on siis varautunut turvaamaan treenirauhan ja pitämään ihailijat turvallisen välimatkan päässä esimerkiksi Yyterin kesäkuisella leirillä, treenirinkiläinen Anna Palojärvi?

– Ehdottomasti satsataan rantaleijoniin, joita löytyy taitoa ja tyyliä. Kyllä niitä kentän laidalle aina tarvitaan, virnistää Anna. – Lisäksi mukaan otetaan tietysti kaikki juniorit, he ovat aitoja ja innokkaita harrastajia.

Joukkueeseen aiotaan valita vain noin 12 pelaajaa eli reilu kaksi viiden pelaajan kentällistä. Miten siinä riittää jalkoja maailman kovatasoisimpaan, viikon mittaiseen rantaturnaukseen? Kysymykseen vastaa beach-maajoukkueen valmentaja Minsu Rauramo:

– Itse asiassa tuota kahtatoista pidän ihan miniminä. Noin 15 pelaajan rosteri on hakusessa, turnaus on pitkä ja kova, ja jalkoja tarvitaan paljon sotkemaan Italian hiekkaa. Lopullisen joukkueen koko viritetään niin, että kaikki olisivat vielä viimeisenäkin päivänä pelikykyisiä, kertoo Minsu.

Beach-maajoukkue valitaan toukokuussa. Mukaan pääsee vain 15 pelaajaa. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että koko Suomen ultimateyhteisölle on varattu paikka matkalle mukaan lajin promoajina, vapaaehtoisina ja yhteistyökumppaneina. Ja todennäköisesti matkasta saa eniten irti lähtemällä sille samalla asenteella kuin beach-neidot: viestimällä tekemisellään rakkautta lajiin.

Ultimate.fi seuraa beach-neitojen matkaa kohti Lignano Sabbiadoroa koko kevään ja kesän ajan

Entä mitä kuuluu muille Suomen maajoukkueille, jotka valmistautuvat kesän EM-kisoihin Sloveniassa? Siitä Ultimate.fi ottaa selvää seuraavaksi!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän