12.1.2012 / Tracie Ching on Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washington DC:ssä työskentelevä graafinen suunnittelija. Ultimateuransa hän aloitti muutama vuosi sitten New Yorkissa yliopisto-opintojensa aikana. Taideopintojensa loppupuolella Ching osallistui vaatevalmistaja VC Ultimaten suunnittelukilpailuun. Vaikka kisasta ei tullut voittoa, työpaikka tuli. VC Ultimaten pääsuunnittelijana Ching on suunnitellut muun muassa USA Ultimaten järjestämien kilpailujen logoja ja USAU:n peliasun sekä Googlen viralliset pelipaidat. Ultimate.fi tavoitti Tracien kysyäkseen peliasujen suunnittelusta.
Ultimate.fi: Frank Abagnale kysyi: ”Miksi Yankees voittaa aina? Sen vuoksi, että toiset joukkueet eivät voi olla tuijottamatta heidän raitojaan.” Oletko samaa mieltä hänen kanssaan ja miksi?
Tracie Ching: Haha, luulen että joukkueen luontaisella lahjakkuudella on ollut suurempi osuus, mutta olen samaa mieltä Abagnalen kanssa, että joukkueen imago voi olla vahva ase. Joukkue voi saada ylimääräistä itseluottamusta yhtenäisen mahtavalla ulkonäöllä. Lisäksi joukkue, joka ei vain pelaa hyvin, vaan myös näyttää hyvältä voi vaikuttaa hyvin pelottavalta (varsinkin jos vastustajien peliasut eivät ole yhtä timanttisia).
U: Mitkä ovat tärkeimmät seikat peliasujen suunnittelussa?
T: Urheiluasujen suunnittelujen hienous piilee siinä, että ei ole yhtä reseptiä upean pelipuvun luomisessa. Voit itse päättää, sijaitsevatko katseen vangitsevat kohdat ainoastaan yhdessä pisteessä vai kokonaisuudessa: tärkeintä on tasapaino, sijoittelu ja vahva tilankäyttö eli joko tyhjän tilan jättäminen tai täyttäminen perustellulla syyllä.
U: Mitkä ovat ehdottomat rikokset peliasujen suunnittelussa?
T: Logoissa sekavat ja huonolaatuiset kuvat – eikä missään nimessä tikku-ukkoja! Koko paidan kattavissa, sublimoiduissa peliasuissa ylitekeminen. Sublimaatio ei tarkoita samaa kuin “täytä koko tila asioilla, jotka ovat mielestäsi pirun siistejä”. Sublimaation sallima tila on käytännössä rajaton, minkä vuoksi itselleen täytyy asettaa rajat:
- Valitse yksi teema tai idea
- Ole varovainen värinkäytössä
- Valitse korkeintaan kaksi fonttia ja ennen kaikkea varmista herran tähden, että kuvasi ovat laadultaan puhtaat, terävät ja yhtenäiset!
Kukaan ei halua pukeutua pelipaitaan, joka näyttää siltä kuin ultimate olisi huonossa kunnossa oksentanut asun päälle.
T: Rehellisesti ottaen rakastan molempia, sillä ne ovat täysin erilaisia suunniteltavia. Klassiset ”logo eteen, numero taakse” -paidat ovat kuin pikajuoksuja. Yhden kuvan täytyy vangita katsojan kiinnostus ja tarjota tilan ja värin rajoittamana kaikki tarvittava tieto joukkueesta tai turnauksesta, välittömästi.
Sublimaatiot taas ovat kuin kestävyysjuoksuja. Kaikki on kiinni kontrollista ja annettujen välineiden maksimoinnista. On löydettävä tasapaino värien ja kuvien välillä ja sijoitettava ne näkyville paikoille, mutta estetiikaltaan miellyttäväksi.
U: Tarvitsetko taustatietoa joukkueista? Jos, niin millaista?
T: Ehdottomasti. Suunnittelija, joka ei tiedä mitään joukkueesta, sen historiasta tai mieltymyksistä on kuin ampuisi lonkalta ja toivoisi osuvansa oikeaan. Mitä enemmän informaatiota saa, sen parempi. Esimerkit pelipaidoista, kuvat ja piirrustukset ovat erittäin hyödyllisiä. Kaikki asialliset yritykset antavat asiakkaillensa kyselyn, jos ne tarjoavat suunnittelutöitä. Mitä perusteellisemmin vastaat kyselyn kysymyksiin, sitä todennäköisemmin saat haluamasi tuotteen ja nopeasti.
U: Kuinka paljon vapauksia saat asiakkailtasi?
T: Se vaihtelee joukkueittain. Toiset ovat hyvin tarkkoja imagostaan ja siitä, mitä haluavat, mutta niitä ei ole kovin montaa. Toisilla ei ole minkäänlaista käsitystä, mutta sekään ei ole yleisin asiakaskunta. Useimmat antavat määritellyt rajat, joiden sisällä saa toteuttaa vapaasti.
U: Miten inspiroidut ennen työsi aloittamista, tarvitsetko esimerkiksi tuntien meditaatiohetken?
T: Haha, vaikka on olemassa monia suunnittelijoita, jotka haluavat märehtiä itsekseen, minä en ole yksi niistä. Aina kun pystyn, katselen kuvia ja piirrustuksia, jotka kiinnostavat minua. Kun löydän jotain, mitä haluan ehdottomasti kokeilla tai yhdistää, siirrän ne tietokoneeni ”inspiraatiokansioon” tai sitten vain päähäni odottamaan. Joten kun asiakas tulee luokseni, ainakin yksi niistä kuvista tulee mieleeni ja ampaudun välittömästi työhön. Mutta myös minäkin jumitun välillä työhöni siinä missä muutkin suunnittelijat, vaikka suurimman osan ajasta olen valmistaunut ja täynnä intoa.
U: Mitkä ovat ne askeleet, kun aloitat työnteon? Mistä aloitat?
T: Minulla suunnittelu alkaa aina nimestä, sijainnista ja turnauksen tai joukkueen asenteesta. Työstän usein typografiasta ikonografiaan, eli tekstejä ennen kuvia, josta jatkan inspiraation määräämässä tahdissa.
U: Kuinka kauan suunnitteluprosessi keskimäärin kestää?
T: Keskiarvon antaminen olisi harhaanjohtavaa, sillä joskus suunnitteluprosessi kestää tunnin, joskus kahdeksan. Kaikki riippuu asiakkaasta, ideasta ja kommunikaatiosta.
T: Lähimmäs lyijykynää pääsen Wacom Intuos -tablettini ohjauskynällä. Mitä tietokoneohjelmiin tulee, käytän lähes pelkästään Adobe Illustratoria.
U: Mikä on paras työsi VC Ultimatelle? Miksi?
T: USAU:n tumma sublimaatiopaita seuramestaruuskisoihin. Rakastan sitä, koska se on niin hauska ja niin amerikkalainen ja se näyttää yhtä seksikkäältä sekä miesten että naisten päällä. Sen tekeminen sujui käytännössä samalla tavalla kuin aiemmatkin työt. USA Ultimate päivitti imagonsa menneenä vuotena ja osui siinä täysin nappiin! Olin kuolla, kun minulta kysyttiin, haluaisinko tehdä USAU-sublimaatiopaidan. Halusin ehdottomasti yhdistää heidän logonsa ja uusien nettisivujen eräänlaista grungemaista ilmettä. Visiossani yritin säilyttää ultimaten kauneutta, spiritiä ja liikettä. Kun ultimatesta kehittyy valtavirtalaji, toivon että amerikkalaiset pelaajat voivat käyttää pelipaitaani ylpeydellä.
U: Onko sinulla ”unelmatuotetta”, jonka haluaisit suunnitella?
T: Ultimaten ensimmäisen olympiajoukkueen asut.
Teksti: Ari Ojanperä / Ultimate.fi
Suunnittelija Tracie Chingin kotisivut >>
Want to read the interview in English? Don’t worry, just click here!
Hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli!
… niin ja perkele noi artikkelin pelipaidat on siistin näkösiä. Pitänee alkaa rekrytoida pelaajia jostain taidekorkeasta.
Jos suunnittelu kiinnostaa, voit myös disainata Discs for All -järjestölle uuden logon. Toimi helmikuun puoliväliin mennessä. Lue lisää: http://ffindr.com/en/blog/2012/01/17/discs-for-all-wants-a-logo