19.6.2011 / Ultimate valtaa pääkaupungin ensimmäistä kertaa vain kerran. Osallistumismuotoja on monia: valitse omasi ja tule vapaaehtoiseksi.
Helsingin ydinkeskustassa Narinkkatorilla järjestetään Suomen ensimmäinen pelkästään ultimateen keskittyvä promotapahtuma lauantaina 16.7.2011. Samaan aikaan vain muutaman kilometrin päässä Hietaniemen uimarannalla pelataan kaupungin kuumin rantaultimateturnaus Hietsu Beach Ultimate, joten kyseisenä lauantaina ultimate toden totta valtaa pääkaupungin.
Promopäivän idea lähti beach-maajoukkueen vetäjiltä Suvi Kajamaalta (suvikajamaa(at)kamui.fi) ja Minsu Rauramolta, jotka näkivät beach-maajoukkueprojektin tilaisuutena viedä lajia eteenpäin ja tunnetummaksi muutenkin kuin joukkueen itsensä kautta. Ideoista on edetty konkretiaan, ja nyt kun moni byrokraattinen ongelma on selätetty, näyttää todellakin siltä, että 16.7. Narinkkatorilla räjähtää.
Tapahtuma koostuu seuraavista elementeistä:
- Alueelle tulee 43x20m kokoinen hiekkakenttä (kyllä, luit oikein), jolla pelataan näyttäviä 4vs.4 näytösotteluita. Kutsumme mahdollisimman erilaisia joukkueita edustamaan lajia ja näyttämään, mistä hommassa on kyse. Kutsut joukkueille lähtevät ennen juhannusta, mutta aktiiviset joukkueet palkitaan ja tiedustelun, päästääkö mukaan pelaamaan, saa esittää Suville saman tien. Pääasia on se, että vedetään hyvällä meiningillä ja näyttävästi! Peli itsessään promoaa olemustaan kaikista tehokkaimmin.
- Lajin päämarkkinointipaikka tapahtumassa on Ultimate.fi-teltta, johon tarvitaan myös seurojen edustustajia paikalle. Tästä pisteestä markkinoida lajia ja jaetaan lisätietoa ohikulkijoille ja peliä katsoman pysähtyville. Päävastuussa ständistä ovat Liiton toiminnanjohtaja Jarna Kalpala ja Ultimate.fin päätoimittaja Annariikka Marttinen. He ohjaavat uteliaita eteenpäin seurojen edustajien juttusille.
- Lisäksi tapahtumassa on esillä mm. Matti Kajasteen kuvista koottu ultimateaiheinen valokuvanäyttely.
Tarkemmat aikataulut ja tapahtuman Facebook-sivu julkaistaan pian. Yleisölle tapahtuma on auki klo 10-18, ja päivään sisältyy kahdeksan kappaletta tunnin mittaisia slotteja seuraavalla kaavalla:
Tasasta vartin yliin: lämiminen
Vartin ylistä puoleen: näyttävät drillit lämpäksi
Puolesta tasaan: näytösottelu
Tapahtuman yhteistyökumppaneita ovat mm. Valopaino Oy, Respecta Oy, Helsingin Energia, Liikuntavirasto ja Rudus Oy. Homma kuitenkin käytännössä vedetään ns. nollabudjetilla, joka tuottaa omat haasteensa tapahtuman järjestämiselle. Toivottavasti tapahtuma on askel suuntaan, jossa lajimme on medialle ja muille kontakteilla taas astetta tutumpi. Ehkä siis joskus vielä päästään tilanteeseen, jossa sponsorituloilla maksetaan esimerkiksi maajoukkueen kisamatkat. Näkyvyys ja lajin markkinointi takuulla edesauttavat lajimme uskottavuutta ja se taas vie asioita eteenpäin.
Vapaaehtoisia tarvitaan ympäri Suomen
Miten Narinkkatorin promopäivä sitten näkyy perustyytyväisen ultimatistin elämässä? Tietysti siten, että onnistuneeseen promopäivään tarvitaan aktiivista porukkaa vapaaehtoisiksi. Ilmoita joukkueesi mukaan näytösotteluihin, tule esittelemään omaa seuraasi, tule auttamaan paikan päällä yleisjärjestelyissä tai kokoa oman seurasi harjoitusvuorot yhteen ja lähetä Suville. Osallistumismuotoja on monia – ilmoittaudu nyt suoraan Suville tai Facebookissa. Tulkaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta vaikka porukalla!
Facebookiin on luotu vapaaehtoisten koordinointia varten ryhmä ”ultimate talkoot”. Käykää kaikki liittymässä sinne ja ilmoittautumassa tapahtumaan: ”Promopäivä Narinkkatorilla, vapaaehtoisten sivu”. Sivun on tarkoitus helpottaa ultimatehenkisten projektien koordinointia yli seurarajojen myös promopäivän jälkeen. Eli jos sinulla on menossa ultimateprojekti, johon tarvitset porukkaa mukaan, luo sivustolle oma alatapahtuma.
Tapahtuma on myös mahtava tilaisuus erityisesti pääkaupunkiseudun seurojen toiminnan promoamiseen. Suvi kerää tietoja etenkin pääkaupunkiseudun syksyn alkeiskurssitarjonnasta, mutta myös muiden paikkakuntien tiedot ovat tervetulleita. Jos seuraltasi puuttuu vielä aikataulutus ja syksyn suunnitelmat, on nyt hetki viedä ne kuntoon. Lähetä niistäkin tieto saman tien Suville, niin saadaan paketti koordinoitua yhteen.
Median paikalle saapumiseen panostetaan täydellä teholla. Puskaradio on kuitenkin paras tapa markkinoida. Asetan siis haasteen jokaiselle ultimateyhteisön jäsenelle: ole osa tapahtuman rummutusta. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, tarjoa apuasi, mainosta tapahtumaa tutuille ja sukulaisille. Tehdään päivästä hieno yhdessä. Ultimate valtaa kaupungin ensi kertaa vain kerran. Ole mukana, osallistu ja nauti.
Kysymykset ja muut yhteydenotot:
Suvi Kajamaa
suvikajamaa (at) kamui.fi
040 7360824