RISE UPin Mario O’Brien: Oikeat teot vievät eteenpäin

19.2.2013 / RISE UP tuottaa opetusvideoita ultimatesta. Ensimmäinen tuotantokausi pelinrakentajista on takana ja siihen voit tutustua tarkemmin muun muassa Ultimate.fin arvostelussa. 25. helmikuuta julkaistavan toisen kauden teema on hyökkäyksen ajankohta sekä markkerityöskentely ja ensimmäinen jakso on jo nähtävissä. Toimituksemme päätti kysellä projektin kuulumisista ja haaviin tarttui yksi RISE UPin perustajista: Mario O’Brien (kuvassa).

Ultimate.fi: Terve Mario! Ensinnäkin, kerro meille taustastasi ultimaten parissa.

Mario O’Brien: Ehdottomasti! Viimeisen vuoden aikana olen valmentanut yhdeksällä ultimateleirillä seitsemässä eri maassa, toiminut kommentaattorina Nexgen Networkilla, esiintynyt elokuvassa ”Chasing Sarasota” ja johtanut Portland Rhino -joukkuetta neljä vuotta aina Yhdysvaltojen kansallisiin finaaleihin saakka. Tällä hetkellä olen RISE UPin tuottaja ja luova ohjaaja sekä paikallisen Lewis and Clark collegen miesten ultimatejoukkueen valmentaja.

Pelaajaurallani vuonna 2009 minut kutsuttiin Rhinon kapteeniksi, siitä huolimatta että minulla oli vain yksi pelivuosi korkeimmalla seuratasolla ja minimaalinen kokemus ylimmältä college-tasolta (kaksi vuotta Wisconsinin yliopistolla Eau Clairessa). Merkittävimmät kansainväliset kokemukseni ovat kultamitalit PAUC:sta (Sockeye 2011) sekä Paganellosta (Scandal 2012).

U: Ketkä ovat muut isot nimet RISE UPissa?

M: Elliot Trotter on liike- ja markkinointijohtaja, Andy Lovseth on IT-johtaja ja Gil McIntire editointivastaava.

U: Ensimmäinen tuotantokausi on julkaistu, mitkä ovat päällimmäiset tunteet?

M: Olemme erittäin tyytyväisiä kokonaislaatuun, mutta näemme edelleen paljon kehitysvaraa.

U: Mitkä ovat olleet isoimmat esteet projektin aikana?

M:  Suurin haaste on ollut pitää kaikki osa-alueet samalla tasolla kuin vaatimuksemme. Meidän tärkein tavoite on julkaista korkealaatuista videomateriaalia, jotka säilyttävät arvonsa vielä vuosikymmenien verran.

U: Millainen on kuvauskalustonne?

M: Kuvaamme kahdella eri kameralla: Panasonic AG-HVX200 Camcorder ja Sony HDR-FX1000 Handycam HDV. Panasonic tallentaa P2-korteille ja Sony MiniDV-nauhoille. Editointiohjelmana meillä on Adobe Premiere Pro CS 5.5.

U: Kuinka moni henkilö on mukana kuvausvaiheessa?

M: RISE UPin kuvauksessa meillä on yleensä neljän hengen tiimi, joka yleensä sisältää minut, kaksi kameramiestä (Elliot Trotter ja Gil McIntire) sekä yksi valmentaja (Ben Wiggings). Riippuen episodin sisällöstä, meillä on myös 3-14 pelaajaa mukanamme.

U: Kuinka nopeasti kykenette tuottamaan yhden jakson?

M: Emme tuota ainoastaan yhtä jaksoa kerrallaan vaan ennemminkin kasa kerrallaan sillä se on tehokkain tapa työskennellä, kun ottaa huomioon leikkaajien (minun ja Gil McIntiren) rajallisen ajan. Yleensä työstämme kolmesta viiteen jaksoa kerrallaan, joista jokainen jakso etenee tasaisesti.

Jos istuisimme alas ja puristaisimme yhden jakson kerrallaan, meillä menisi kymmenen minuutin jaksoon 12-16 tuntia, kun keskiarvo yhden minuutin editoimiseen vaatii 80-90 minuutin työn.


U: Mikä vaihe vaatii eniten keskittymistä? Editointi, käsikirjoitus?

M: Editointivaihe syö ylivoimaisesti eniten aikaa projektista. Onneksi Gil McIntire on ammattilainen, ja hänen kanssaan on hauska työskennellä. Ilman hänen taitojaan olisimme hukassa.

Käsikirjoittamisesta sen verran että emme kirjoita niitä. Kirjoitimme osan ensimmäiseen jaksoon, mutta sen jälkeen päätimme ettemme tarvitse niitä. Vaihdamme muutaman sähköpostin, teemme listan aiheista, tuomme muutaman havainnon mukanamme kuvauskeikalle ja kokoamme kaiken paikanpäällä. Kuvauksien aikana heittelemme toisillemme ideoita. Joskus annan Benille ajatuksia siitä, mistä pelaajilla voisi olla kysymyksiä tai ehdottaa parempia sanamuotoja. Kaikki kunnia kuitenkin Benille, jonka ammattimainen esiintyminen kameran edessä oli meille iloinen yllätys. On vaikuttavaa nähdä, kuinka monta ottoa hän pystyy tekemään kerralla purkkiin.

Ja mitä muuhun ajankäyttöön tulee, ohjaan RISE UPin visiota ylpeästi eteenpäin ja varmistan että otamme oikeat askeleet tavoitteiden saavuttamiseksi. Andy, Elliot ja minä kommunikoimme jatkuvasti, vaikka asummekin eri kaupungeissa. Haastamme toistemme ideoita ja koemme jokaisen olevan velvollinen tekemään parhaansa. Yritämme jatkuvasti parantua. Oikea työ tulee oikeiden tekojen kautta, jotka synnyttävät ideoita ja vievät projektia eteenpäin. Rakastan tätä haastetta ja olen kiitollinen saamistani tilaisuuksista.

U: Millaista palautetta olette saaneet käyttäjiltä?

M: Palaute on ollut ylivoimaisesti positiivista, mikä tekee nöyräksi. Ihmiset yleensä sanovat asioita, kuten ”tämä on mahtavaa” tai ”en odottanut näin ammattimaista otetta” tai ”olisipa tämäntapaista ollut silloin, kun minä opettelin pelaamaan”.

U: Mistä videosta pidät eniten ja miksi?

M: Ei ole yhtä videota, jonka kokisin parhaimmaksi. Saan eniten tyydytystä pienistä asioista videoissa, joita ihmiset todennäköisesti eivät huomaa. Pidän siitä, kun Ben nappaa oppimistilanteesta kiinni, antaa erinomaista palautetta ja laittaa pelaajan korjaamaan virheensä. Pidän siitä, kun kohtaan täydellistä pelimateriaalia, joka vastaa videon aihetta. Pidän siitä, kun Gil pystyy tuomaan ajatukseni toteen grafiikkataitojensa avulla. Pidän siitä, kun kameramiehemme ovat napanneet täydellisen otoksen. Pidän hidastuksista, jotka erottelevat vaiheet yksityiskohtaisesti ja tarkasti. Pidän siitä, kun taustamusiikki vahingossa (ja joskus tarkoituksellisesti) kohtaa videon kanssa, tehden siitä mielenkiintoisemman. Mielestäni kaikki nämä yhdistävät jokaisen jakson mahtavaksi.

U: Ovatko ihmiset ympäri maailmaa ostaneet RISE UPin tuotantokauden?

M: Kyllä. Yli 25 eri maasta!

U: Toisen tuotantokauden teema on Hyökkäyksen ajankohta, miksi?

M: Valitsimme kahdelle ensimmäiselle kaudelle teemat, jotka koimme jokaisen ultimaten pelaajan haluavan kehittää. Arvelimme, että vaikka olisit kuka tahansa, haluat kehittyä rakentavana pelaajana (1. tuotantokausi) ja markkeroimisessa tai markkerin murrossa.

U: Muuttuuko videoiden sisältö tai tyyli uuden kauden myötä?

M: Kausien välissä saattaa olla pieniä visuaalisia vaihteluja, mutta tavoite on pitää kokonaisuus yhdenmukaisena. Pyrimme kehittämään videoita jatkuvasti ja kokemuksien myötä tulee varmasti muutoksia. Itse asiassa, emme edes piiskaisimme itseämme tarpeeksi, jos emme muuttuisi.

U: Mitkä ovat mielipiteesi suomalaisista yleensäkin ja ultimatessa?

M: Minulla ei ole ollut tilaisuutta tavata kovinkaan montaa suomalaista, mutta olen nähnyt heidän pelaamista muutamaan otteeseen. Mielikuvassani he ovat yhtä intohimoisia ultimatesta kuin minäkin.

U: Järjestätte leirin Amsterdamissa, joka ei ole kovin kaukana Suomesta. Miten olisi viikonloppu täälläpäin?

M: Siistiä! Jutellaan asiasta. Se voi olla vaikea järjestää, kun kesän aikatauluni on täyttymässä, mutta ehkä!

Lisätietoa RISE UPista saatavilla heidän kotisivuilta ja Facebook-ryhmästä.

Ja sama haastattelu ilman käännöskukkasia tästä.

Teksti: Ultimate.fi / Ari Ojanperä
Kuvat: RISE UP Ultimate

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän