Mistä ratkaisu Liitokiekkoliiton pienenevään rahoitukseen?

Suomen Liitokiekkoliiton artikkelikuva

Liikuntajärjestöjen rahoitus on muuttumassa radikaalisti seuraavien parin vuoden aikana. Tämä vaikuttaa merkittävästi myös Suomen Liitokiekkoliiton (SLKL) toimintaan. Liitokiekkoliiton hallitus toivoo ultimateyhteisön osallistuvan keskusteluun liiton taloustilanteesta, jotta löydetään mahdollisimman toimiva ratkaisu.

Kerro liitolle ideasi taloustilanteen parantamiseksi vastaamalla kyselyyn viimeistään sunnuntaina 15. syyskuuta. Kyselyyn voi vastata joko yksilönä tai seurana. Muita osallistumisen tapoja ovat henkilökohtainen sparrauspuhelu ja lähitapaaminen isommalla joukolla, joista lisätietoa artikkelin lopussa.

Liiton talouden lyhyt oppimäärä

Liiton talous on jaettu neljään toimialaan: nuorisoliikunta, aikuisten liikunta, huippu-urheilu ja järjestötoiminta, joista jokaiselle laaditaan oma talousarvio. Nuorisoliikunta sisältää U20-ikäluokkaan asti kaiken junioritoiminnan eli leirit, kotimaan turnaukset, maajoukkueprojektit sekä seuroille myönnettävät projektiavustukset. Aikuisten liikunta kattaa kotimaan kilpailutoiminnan aikuisten sarjojen osalta – sisältäen myös master-sarjat. Huippu-urheilu tarkoittaa aikuisten maajoukkueprojekteja, mukaan luettuna myös U24- ja master-ikäluokkien projektit. Järjestötoiminta pitää sisällään muun muassa liiton toimistoon, taloushallintoon, viestintään, päätöksentekoon ja sidosryhmiin liittyvät työtehtäviä ja kuluja.

Kaaviossa 1 on eritelty yli 1 000 euron suuruisten kululajien osuudet vuoden 2024 kokonaistalousarviossa. Tiedot löytyvät taulukkomuodossa tämän artikkelin lopusta taulukosta 2.

Kaavio 1. Eri kululajien osuudet SLKL:n vuoden 2024 talousarviossa.

Henkilöstökuluihin sisältyvät työnantajan sivukulut sekä lakisääteiset ja työehtosopimuksen mukaiset palvelut. Liitolla on vakituisesti yksi palkattu työntekijä eli toiminnanjohtaja 28,5 tuntia viikossa. Lokakuun loppuun asti työtunnit on jaettu toiminnanjohtajan sijaisen ja viestintäassistentin kesken. Palkkionsaajia ovat juniorileirien ohjaajat ja kesä- ja talvitoimittaja, jos toimittaja rekrytoidaan erikseen.

Kenttävuokria kertyy vuodesta riippuen kotimaan kilpailutoiminnan lisäksi harjoitusleireiltä. Taloushallintopalveluihin kuuluvat tilitoimisto ja taloudenhallintajärjestelmä Netvisor. Liiton tuloja ja kuluja käsitellään vuosittain syyskokouksissa talousarviota vahvistettaessa ja kevätkokouksissa tilinpäätöstä läpikäydessä.

Liitokiekkoliiton liikevaihto eli yhteenlasketut kulut ja tuotot ovat viimeisen vuosikymmenen aikana olleet keskimäärin 270 000 euroa vuodessa. Kokonaisliikevaihtoon vaikuttavat eniten ultimaten kansainväliset arvokisat. Kesällä 2016 Suomella oli yhteensä seitsemän ultimaten maajoukkuetta ja liikevaihto oli kyseisenä vuonna 498 000 euroa. Pienimmillään liikevaihto oli 136 000 euroa koronavuonna 2021.

Suomen Liitokiekkoliiton liikevaihto sekä tilikauden tulokset viimeisen vuosikymmenen ajalta on esitetty kaaviossa 2. Tiedot löytyvät taulukkomuodossa tämän artikkelin lopusta taulukosta 3.

Kaavio 2. SLKL liikevaihto vuosina 2014-2023.

Ennen koronavuosia liiton taloudessa näkyi neljän vuoden sykli, jolloin aikuisten EM- ja MM-vuosina tilikauden tulos oli selvästi alijäämäinen ja seurakisavuosina ylijäämäinen tai lähempänä nollatulosta. Maajoukkueiden kulut laskutetaan pääasiassa suoraan pelaajilta, mutta projekteista liitolle syntyy kuluja valmennuksen rahallisesta tuesta sekä karsintaleirien kenttämaksuista. Kuluja katetaan valtionavustuksella.

Liitokiekkoliitto hakee vuosittain marraskuussa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) myöntämää liikuntaa edistävien järjestöjen yleisavustusta. Avustuksen suuruus oli seitsemänä peräkkäisenä vuonna 30 000 euroa, mutta kuluvan vuoden helmikuussa SLKL sai 29 007 euron avustuspäätöksen ja on odotettavissa, että jatkossa OKM leikkaa avustuksia entisestään.

Valtionavustus on tilikaudesta riippuen 10-30 % liiton tuotoista. Muista tuotoista vajaa 30 000 euroa tulee jäsenmaksuista ja lisensseistä. Lisäksi joukkueiden osallistumismaksuja kerätään noin 30 000 euron edestä vuosittain. Lisenssi- ja joukkuemaksujen hinnoittelulla on tavoitteena saada katettua kotimaan kilpailutoiminnan kulut.

Jäsenyyksien ja lisenssien myynti siirtyi SuomiSportiin lisenssikaudella 2017-2018. Kaaviossa 3 on esitetty vähintään yhden tuotteen ostaneiden ostaneiden liikkujien määrä lisenssikausittain. Tiedot löytyvät taulukkomuodossa tämän artikkelin lopusta taulukosta 4.

Kaavio 3. SuomiSportissa jäsenyys- tai lisenssituotteen ostaneiden liikkujien määrä lisenssikausittain kaudesta 2017-2018 alkaen.

Vuoden 2024 taloustilanteesta

Vuoden 2024 talousarvioon suunniteltiin kuluja 96 961,20 euron edestä, kun valtionavustuksen suuruudeksi laskettiin 35 000 euroa. Myönnetty avustus oli 5 993 euroa pienempi ja pelikenttien kulut olivat kasvaneet, joten liiton hallitus päätti tarvittavista toimenpiteistä. Tuhansien eurojen tappiota ei nähty vaihtoehtona tässä kohtaa, kun valtionavustuksen odotetaan pienentyvän ensi vuodesta alkaen.

Lisenssien hintoja päätettiin korottaa 1,00-2,50 eurolla. Kesän harrastelisenssin ja junioreiden lisenssien hintoja ei korotettu. Nykyiset hinnat löytyvät Ultimate.fistä lisenssien infosivulta.

Kesäkauden aikuisten joukkuemaksuja korotettiin 40 eurolla per turnaus ja junioreiden maksuja 20 eurolla. Nykyiset hinnat löytyvät Ultimate.fistä kesän SM-sarjojen ilmoittautumislomakkeelta.

Talousarviosta leikattiin toimikuntien ja toimihenkilöiden lähitapaamisista, seurojen projektiavustuksista, palkintokuluista, ympäristöpalveluista ja viestinnästä. Lisäksi kesän mixed-SM-sarjan ensimmäisen osaturnauksen pidennetty järjestäjähaku päätettiin keskeyttää ja jakaa vastuut joukkueille, jolloin toimitsijakorvauksia ei makseta.

Talousarvion sopeuttaminen myönnettyyn yleisavustukseen ei ole uusi asia. Avustusta haetaan ja talousarvio laaditaan vuosittain marraskuussa ja avustuspäätös tulee helmikuussa. Viime vuosina suuria yllätyksiä ei ole tullut vastaan.

Valtionavustuksen tulevaisuudesta

Olympiakomitean järjestämissä toiminnanjohtajien tilaisuuksissa on kuluneena vuonna käyty läpi urheilun rahoituksen tilannetta. Hallitusohjelman mukaan vuosille 2024-2027 on luvassa leikkauksia OKM:n valtionavustuksiin, joista osa kohdistuu liikuntabudjettiin. Leikkausten odotetaan olevan tämän vuoden avustushaussa vain muutaman prosentin luokkaa, mutta kiristyvän vuosi vuodelta siten, että vuonna 2027 avustussumma olisi jo neljänneksen nykyistä pienempi. Edunsaajien rahoitusta säännellyt jakosuhdelaki on kumottu, joten leikkausten kohdentumisista on olemassa vain arvioita.

Taulukossa 1 on esitetty Olympiakomitean teettämän selvityksen arvio hallitusohjelman mukaisten leikkausten suuruudesta, jos leikkaukset toteutetaan kumotun jakosuhdelain mukaisesti. Leikkausten määrä on laskettu vuoden 2023 tasoon nähden ja pohjana on OKM:n valtionavustusten kokonaismäärä 535 000 000 euroa, josta OKM:n liikuntabudjetti 150 000 000 euroa.

Avustuksen hakuvuosiLeikkaus OKM:n avustuksistaLeikkaus OKM:n liikuntabudjetistaLeikkaus prosentteina
202410 000 000 €2 800 000 €noin 2 %
202525 000 000 €noin 6 000 000 €noin 5 %
202650 000 000 €noin 13 000 000 €noin 9 %
2027125 000 000 €noin 31 000 000 €noin 23 %
Taulukko 1. Arvio liikuntajärjestöjen valtionavustuksen leikkauksista vuosina 2024-2028.

Olympiakomitean teettämässä selvityksessä skenaarioita on tunnistettu kolme: 1) hallitusohjelman leikkaukset toteutuvat, 2) hallitusohjelman leikkaukset perutaan sekä 3) hallitusohjelman leikkausten päälle tulee lisäleikkauksia kehysriihessä. Ensimmäistä skenaariota pidetään todennäköisenä, leikkausten perumista epätodennäköisenä ja lisäleikkauksia mahdollisena.

Kaaviossa 3 on esitetty Liitokiekkoliitolle viimeisen vuosikymmenen aikana myönnetyn valtionavustuksen suuruus sekä se, miten liitto on kohdentanut tuen eri toimialoille. Kaaviossa näkyy myös arvio tulevien vuosien avustuksen suuruudesta hallitusohjelman leikkausten toteutuessa oletetusti (skenaario 1) sekä mahdollisten kehysriihen lisäleikkausten kanssa (skenaario 3). Tiedot löytyvät taulukkomuodossa tämän artikkelin lopusta taulukosta 5.

Kaavio 4. SLKL:lle myönnetyn valtionavustuksen määrä ja kohdentuminen eri toimialoille vuosina 2015-2024 sekä skenaariot avustuksen kokonaismäärän kehityksestä vuosina 2025-2028.

Liiton talous tulevaisuudessa?

Tällä hetkellä liitto on maksukykyinen eikä toimintaa olla akuutisti ajamassa alas. Tulevaisuuteen on kuitenkin syytä jo alkaa valmistautua, jotta toimintakyky säilyy jatkossakin.

Suomen Liitokiekkoliiton kokoiselle toimijalle valtionavustuksen leikkaukset tarkoittavat konkreettisesti tuhansien eurojen tulon menetystä. Vajetta voidaan lähteä paikkaamaan kuluja leikkaamalla tai tuloja lisäämällä. Tuloja voidaan saada lahjoituksilla, hinnankorotuksilla, myynnin kasvulla eli pelaajien ja joukkueiden määrän kasvulla tai uusien tuotteiden kehittämisellä eli esimerkiksi aktiivisella mainosten myymisellä finaalitapahtuman striimiin. [Mainospaikat kesäkauden 2024 finaalitapahtuman striimiin ovat tulossa myyntiin elokuun aikana, kuhan striimituotannon keskeiset tekijät on saatu sovittua.]

Liiton henkilöresurssit taloustilanteen kohentamiseksi ovat tällä hetkellä yksi osa-aikainen toiminnanjohtaja ja kuusihenkinen hallitus, jossa olevilla vapaaehtoisilla ei ole aikaa kehitystyöhön. Liiton hallitus kutsuu ultimateyhteisön osallistumaan keskusteluun tästä tärkeästä aiheesta. Osallistumisen tapoja on kolme:

Kysely

Kerro liitolle ideasi taloustilanteen parantamiseksi vastaamalla kyselyyn viimeistään sunnuntaina 15. syyskuuta. Kyselyyn voi vastata joko yksilönä tai seurana.

Vastauksessa voi pohtia esimerkiksi näitä asioita:

  • Miten liitto voisi tienata lisää rahaa?
  • Millä keinoilla liiton pitäisi ensisijaisesti tehdä tuottoa?
  • Mistä kuluista kannattaisi leikata?
  • Mistä ei ainakaan pitäisi säästää?
  • Pitäisikö johonkin käyttää nykyistä enemmän rahaa?
  • Mitä kustannuksia voisi ensisijaisesti nostaa?
  • Pitäisikö hinnannousu kohdistaa ennemmin suoraan yksilöihin (jäsenmaksu ja lisenssit) vai seurojen kautta välillisesti yksilöihin (pelaajamaksut)?
  • Mikä on yksittäisen pelaajan tai seuran rooli lajin taloustilanteen edistämisessä?
  • Mikä on liiton rooli talouden kehittämisen näkökulmasta?

Henkilökohtainen sparrauspuhelu

Jos kyselyyn vastaamisen sijaan tartut mieluummin puhelimeen, jätä yhteistiedot yllä olevalla kyselylomakkeella tai ota suoraan yhteyttä toiminnanjohtajaan ja haarukoidaan sopiva aika keskustella liiton toiminnanjohtajan ja/tai puheenjohtajan kanssa. Puhelun tai videopuhelun kesto voi olla 10-60 minuuttia aikataulujen mukaan.

Tapaaminen

Miltä kuulostaisi kokoontua yhteen muiden talousasioista kiinnostuneiden kanssa juttelemaan pariksi tunniksi Suomi-ultimatesta? Haluaisitko jakaa lajissa tai varsinkin sen ulkopuolella karttunutta viisautta muille? Olisiko sinulla ideoita sopivaksi (edulliseksi) tapahtumapaikaksi?

Jos lähitapaaminen kiinnostaa, jätäthän yhteystiedot yllä olevalla kyselylomakkeella. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä toiminnanjohtajaan. Tapaaminen järjestetään loka-joulukuussa, jos kiinnostuneita on tarpeeksi. Paikkakunta valitaan osallistujien mukaan.

Taulukot

Alta löytyvät tässä artikkelissa käytettyjen kaavioiden tiedot taulukkomuodossa.

SLKL:n talousarvion 2024 keskeiset kululajit ja niiden osuudet

Kululaji%
Henkilöstökulut (vakituiset ja palkkiot)46 851,20 €48,32%
Kenttävuokrat22 200,00 €22,90%
Taloushallintopalvelut4 000,00 €4,13%
Tapahtumajärjestäjien korvaukset3 350,00 €3,45%
Palkintokulut3 100,00 €3,20%
Matkakulut2 350,00 €2,42%
Junioritoiminnan projektiavustukset2 000,00 €2,06%
Muiden järjestöjen jäsenmaksut1 600,00 €1,65%
Ostetut mediapalvelut1 600,00 €1,65%
Kokous- ja neuvottelukulut1 500,00 €1,55%
Pankkipalvelumaksut1 500,00 €1,55%
Tilavuokrat1 500,00 €1,55%
Muut5 410,00 €5,58%
Taulukko 2.

SLKL:n liikevaihto ja tilikauden tulos 2014-2023

VuosiKulutOmat tuototValtionavustusTilikauden tulos
2014121 824,40 €95 859,35 €25 000,00 €−965,05 €
2015193 396,83 €157 150,71 €20 000,00 €−16 246,12 €
2016254 255,62 €219 079,83 €25 000,00 €−10 175,79 €
2017137 956,93 €112 087,36 €30 000,00 €4 130,43 €
2018104 214,92 €79 222,02 €30 000,00 €5 007,10 €
2019183 833,80 €152 772,48 €30 000,00 €−1 061,32 €
202092 309,27 €68 522,19 €30 000,00 €6 212,92 €
202155 333,12 €51 024,14 €30 000,00 €25 691,02 €
202287 446,33 €58 333,80 €30 000,00 €887,47 €
2023159 329,80 €122 705,75 €30 000,00 €−6 624,05 €
Taulukko 3.

Liikkujien määrä SuomiSportissa

LisenssikausiLiikkujien määrä
2017-2018506
2018-2019504
2019-2020501
2020-2021336
2021-2022394
2022-2023460
2023-2024429
2024-2025307
Taulukko 4.

SLKL:n valtionavustuksen määrä ja kohdentaminen 2015-2024

VuosiValtionavustusNuorisoAikuisetHuippu-urheiluJärjestötoiminta
201520 000,00 €50,00%5,00%25,00%20,00%
201625 000,00 €48,00%6,00%32,00%14,00%
201730 000,00 €56,67%10,00%13,33%20,00%
201830 000,00 €56,67%5,00%6,67%31,67%
201930 000,00 €50,00%10,00%20,00%20,00%
202030 000,00 €40,00%20,00%20,00%20,00%
202130 000,00 €30,00%16,67%6,67%46,67%
202230 000,00 €13,33%26,67%6,67%53,33%
202330 000,00 €20,00%26,67%8,33%45,00%
202429 007,00 €20,68%31,03%1,72%46,54%
202528 427,00 €????
202627 557,00 € / 24 946,00 €????
202726 396,00 € / 17 984,00 €????
202822 335,00 € / 17 984,00 €????
Taulukko 5.

Lisätiedot

SLKL toiminnanjohtaja, toiminnanjohtaja@liitokiekkoliitto.fi, +358 45 125 1723

[Päivitetty 30.8.2024: Pidennetty vastausaikaa kahdella viikolla.]